Dzinēja diagnostika pēc aizdedzes sveču stāvokļa

Profila bilde
Rex
Ziņojumi: 136
Pievienojies: 27 Apr 2011, 00:12
Braucu ar: 328 coupe
Atrašanās vieta: Valmiera
Reputācija: 5
 
Varbūt kādam noder ;) :hahaha:

Aizdedzes sveces – šie no pirmajā skatiena vienkāršie metāla un keramikas izstrādājumi patiesībā ir viens no dzinēja galveniem elementiem, ko mēs daudzkārt nenovērtējam pienācīgi. Pat pēc sveces ārējā izskata vien var daudz ko pateikt par dzinēja darbību kopumā, kā arī izdarīt slēdzienus par tā atsevišķiem mezgliem.
Sveces apskati būtu ieteicams veikt pēc kārtīga pārbrauciena – piemēram atgriežoties no brauciena uz laukiem. Pie daudzu autobraucēju populārākām kļūdām ir jāpieskaita klasisku situāciju: piedarbinām dzinēju (kārtīgi atdzisušu pēc nakts stāvēšanas) pie mīnusu temperatūras un novērojot dzinēja nestabilu darbību – uzreiz izskrūvējam sveces to apskatei. Un te nu nāk pārsteidzīgi slēdzieni ieraugot melnu uzdegumu uz svecēm, kaut gan šie sodrēji var būt arī auksta starta sekas, kad degmaisījums tiek pārmērīgi bagātinās, savukārt nestabila darbība var būt arī augstsprieguma vadu sliktā stāvokļa izraisīta.
Līdz ar to vēlos vēlreiz pasvītrot – ja kaut kas jūs neapmierina dzinēja darbībā un vēlaties sākt diagnostiku ar sveču apskati – ir jānobrauc vismaz 50 km, vai pat vēl vairāk un tikai tad pēc sveču stāvokļa mēģināt izdarīt secinājumus.
Attēls
Nr. 1 – Svece, kas izskrūvēta no dzinēja, kura darbību varam atdzīt par teicamu. Centrālā elektroda izolators gaiši brūnā krāsā, uzdegumi un sodrēji minimāli. Pilnīgi nav novērojamas motoreļļas paliekas. Šī dzinēja īpašnieku varam apskaust, jo prognozējams saprātīgi minimāls degvielas patēriņš un nav nepieciešams papildināt eļļas daudzumu dzinējā starp eļļas mainām.

Nr. 2 – Tipisks piemērs svecei no dzinēja ar palielinātu degvielas patēriņu. Centrālā elektroda izolators klāts ar samtaini melnu uzdegumu. Iemesli var būt vairāki – pārmērīgi trekns degmaisījums (karburatora vai iesmidzināšanas sistēmas nepareiza regulēšana), netīrs gaisa filtrs.

Nr. 3 – Pārlieku liesa degmaisījuma sekas. Elektroda krāsa svārstās no gaiši pelēkas līdz tīri baltai. Ir zināms pamats bažām – braukšana ar liesu degmaisījumu pie lielām dzinēja slodzēm var izraisīt gan sveces, gan visas degkameras pārkarsēšanu. Savukārt kameras pārkarsēšana – pirmais solis uz izplūdes vārstu izdegšanu vai pat virzuļu kušanu.

Nr. 4 – Sarkanīgs aplikums/uzdegums uz centrālā elektroda izolatora. To izraisa dzinēja darbība ar degvielu, kurā ir neadekvāts dažādu metālsaturošu piedevu daudzums. Ilgstoša šādas degvielas izmantošana izraisīs minēto piedevu metālu nosēšanos uz izolatora pietiekamā daudzumā, lai rastos strāvu vadošs pārklājums. Tādēļ aizdedzes strāvas impulss dosies pa īsāko ceļu uz masu un dzirksteles vienkārši nebūs…

Nr. 5 – Svecei ir ļoti izteikti redzamas eļļas pēdas, īpaši uz vītnes daļas. Dzinējs ar šādām svecēm (īpaši pēc ilgstošas stāvēšanas) pēc augsta starta darbosies nestabili – kā tautā saka – uz trim stobriem, t.i. nepārtraukti pa kādai no svecēm nespēs radīt dzirksteli savā takti. Pēc dzinēja uzsilšanas tā darbībai būtu jāstabilizējas. Viens no populārākiem šī defekta iemesliem – vārstu eļļas blīvslēgu neapmierinošs stāvoklis. Papildus pazīme – palielināts eļļas patēriņš. Pirmajās dzinēja darbības minūtēs pēc auksta starta tam ir raksturīgi bāli zilas izplūdes gāzes. (Sk. 1)

Nr. 6 – Svece ir izskrūvēta no nestrādājoša cilindra. Centrālais elektrods, tā izolators ir pārklāti ar pamatīgu eļļas kārtu, kas sajaukta ar nesadegušas degvielas pilieniem un metālā daļiņām. Tās varēja rasties dēļ kāda vārsta sairšanas, metāla daļiņu nokļūšanas starp vārstu un tā sēžu, lūzuša virzuļa gredzena, utt… Šajā gadījumā dzinējs pastāvīgi strādā uz trim cilindriem, manāms krietns jaudas zudums, degvielas patēriņš var pieaugt pat divkārtīgi. Izeja tikai viena – dzinēju jājauc vaļā…

Nr. 7 – Centrālais elektrods ir pilnīgi sairis kopā ar tā keramisko izolatoru. Par iemeslu var būt viens no zemāk minētiem faktoriem:

• Ilgstoša dzinēja darbība degvielai sadegot detonācijas režīmā;
• Zema oktānskaitļa degvielas lietošana;
• Nenormāli agra aizdedze;
• Vienkārši nekvalitatīva svece.

Darbības simptomi līdzīgi kā iepriekšējā gadījumā – cilindrs vienkārši nestrādā. Vienīgais uz ko ir vērts cerēt, ir tas, ka centrālā elektroda un tā izolatora daļiņas pamanījās izsprukt izplūdes sistēmā un neiestrēga zem izplūdes vārsta, jo tādā gadījuma motora galvas remonts ir neizbēgams. Veiksmes spēle, vai arī Dieva pirksts… - cik nu kurš grēkojis…

Nr. 8 – Sveces elektrods ir uzdegumu pārklāts. Šajā gadījumā stilam nav nozīmes, krāsu nosaka degvielas sistēmas darbība. Šādu aplikumu veido eļļas sadegšana pie nolietotiem vai iedegušiem (kad tie ielīp virzulī un vairs nepieguļ cieši pie cilindra) eļļas gredzeniem. Dzinējam ir raksturīgs palielināts eļļas patēriņš, izplūdes gāzes izteikti zilā krāsā, izplūdes gāzes pēc smakas atgādina motocikla izplūdi.


Ja jūs vēlaties, lai ar dzinēja darbību būtu pēc iespējas mazāk klapatu, mēģiniet atcerēties par aizdedzes svecēm ne tikai tad, kad dzinējs apstājās. Mainas tās atbilstoši a/m ražotāja un sveču ražotāja ieteikumiem, kā arī pārbaudiet sveču stāvokli pēc katriem 15'000 km. Vēl ir lietderīgi pēc sveču pārbaudes tās pamainīts vietām, jo dažādiem cilindriem ir dažādi temperatūras režīmi (2-3 cilindri ir “karstāki”) un tādejādi panākot sveču vienmērīgāku nolietošanos.

P.S. Raksts ir kopēts no adreses http://www.retromoto.lv/forum/aizdedzes ... -t1554.htm
Viss metināšanai! Visa veida metināšanas iekārtas un metināšanas materiāli. Sīkāk PM
Profila bilde
Gofmans
Ziņojumi: 345
Pievienojies: 13 Mar 2011, 10:33
Braucu ar: Traktoru
Atrašanās vieta: Latvija,Rīga/Dārziņi/Ķengarags
Reputācija: 1
 
Šo kādreiz esmu dzirdējis no sava vecfātera (šofers ar 40.. gadu stāžu). Ļoti noderīga lieta arī moto braucējiem. :super:
Profila bilde
Martinez
Ziņojumi: 1946
Pievienojies: 23 Jūl 2011, 11:59
Braucu ar: 2,8 coupe
Atrašanās vieta: Sigulda
Reputācija: 3
 
būs kādu dien kad nebūs ko darīt,jāparauj ārā manas sveces :giggle:
coupe 2.8